Elektronische identiteitskaart (eID)

Met je identiteitskaart of eID bewijs je je Belgische nationaliteit en identiteit. Je moet je eID altijd bij je hebben vanaf de leeftijd van 15 jaar. Met je kaart en pincode krijg je ook toegang tot de online diensten van de overheid.

Je identiteitskaart blijft 10 jaar geldig. Uitzondering is de eID voor jongeren van 12 tot 18 jaar, die maar 6 jaar geldig is. De eID voor personen vanaf 75 jaar is 30 jaar geldig, maar het certificaat voor de elektronische handtekening moet wel om de 10 jaar vernieuwd worden.

Je ontvangt een uitnodiging als je een nieuwe identiteitskaart moet aanvragen.

In specifieke situaties dien je zelf een aanvraag in:

  • bij verlies, diefstal of beschadiging van de identiteitskaart;
  • als de foto niet meer gelijkend is;
  • als je naam, voornaam of geslacht wijzigt;
  • als je terugkeert na een lang verblijf in het buitenland;
  • na een ambtelijke afvoering.

Na de aanvraag van je eID krijg je een brief met een pincode en een pukcode, waarna je je nieuwe eID gaat afhalen in het stadskantoor.

Voorwaarden

  • Je woont hier;
  • Je bent Belg;
  • Je bent 12 jaar of ouder.

Heb je niet de Belgische nationaliteit? Ga dan naar Elektronische vreemdelingenkaart (eVK).

Procedure

Hoe aanvragen?

Maak online een afspraak online of telefonisch via het ContactCenter op 011 70 14 14.

Je kan ook zonder afspraak terecht bij het loket vrije inloop tijdens de openingsuren.

Wie moet op de afspraak aanwezig zijn?

Kom persoonlijk naar de afspraak zodat we je vingerafdrukken kunnen nemen.

Hoe afhalen?

Wacht tot je je pin- en pukcode thuis hebt ontvangen. Dit kan 2 tot 3 weken duren.

Maak online een afspraak of telefonisch via het ContactCenter op 011 70 14 14.

Ook welkom zonder afspraak voor het aanvragen en afhalen van een identiteitskaart tijdens de openingsuren van het loket vrije inloop. Je komt dan aan de beurt in volgorde van aankomst. De drukte zal dus de wachttijd bepalen. Zeker op dinsdagavond, woensdagnamiddag en zaterdagvoormiddag kan de wachttijd oplopen.

Om te weten voor welke producten en diensten geen afspraak nodig is, klik hier.

Wie moet op de afspraak aanwezig zijn?

De persoon die de kaart heeft aangevraagd.

Wat meebrengen

Bij je afspraak voor het aanvragen van je eID breng je het volgende mee:

  • je huidige identiteitsdocument;
  • 1 recente pasfoto in kleur (maximaal 6 maanden oud) die voldoet aan de voorwaarden voor pasfoto’s.

Bij je afspraak voor het afhalen van je eID breng je de brief met een pincode en een pukcode mee.

Kostprijs

Standaardprocedure 3 weken: 23 euro

Uitzonderingen

Ben je niet-mobiel en/of zwaar ziek en kan je daarom niet naar het stadskantoor komen?

Dan kan je gebruik maken van een volmacht, mits een doktersattest én onderstaand volmachtformulier. Je doktersattest staaft dat je fysiek niet-mobiel bent, en/of geen handtekening of vingerafdrukken kan geven.

Heb je nog vragen, bel dan naar 011 70 14 14 en we bespreken het graag.

Downloads

Digitaal loket

Naar top