Wat is de DOE-METER?
Met de nationale DOE-METER willen Give a Day, Bpact, Indiville en Bpart een beeld krijgen van wat er leeft bij burgers en verenigingen. Dit onderzoek naar engagement en vrijwilligerswerk geeft aan wat reeds goed loopt, maar ook waar de prioriteiten liggen voor de komende jaren.
Hierin wordt er bij de respondenten gepolst naar het volgende:
- Hebben ze het gevoel dat hun inzet iets bijdraagt binnen de gemeente?
- Hoe ervaren ze de contacten en communicatie met en vanuit het bestuur?
- Wat verwachten ze meer of anders van het lokaal bestuur?
- ...
DOE-METER resultaten 2022
Het onderzoek naar engagement, vrijwilligerswerk en verenigingen liep van 10 november 2022 tot 24 januari 2023.
447 Truienaren deden mee aan het onderzoek.
Resultaten
- Binnen onze stad is er een ruim aanbod aan vrijwilligerswerk of verenigingsleven (77 %) - dat goed uitgebouwd is volgens 65% van de bevraagden.
- De impact die vrijwilligers hebben om van de gemeente een betere plek te maken schommelt tussen neutraal tot akkoord, 17% heeft niet het gevoel dat dit doorweegt.
- Burenhulp is aanwezig volgens 32% van de bevraagden, 19% vindt dat dit beter kan
- Tevredenheid bij zowel vrijwilligers als helpers (burenhulp) over de organisatie scoort hoog met een gemiddelde score van 8,3 op 10.
Het volledige rapport voor Sint-Truiden kan je hier inkijken: DOE-METER - Gemeenterapport Sint-Truiden 20221,1 Mb(pdf)
DOE-METER resultaten 2024
De resultaten van de tweede editie van de nationale DOE-METER — het grootste onderzoek naar engagement, vrijwilligerswerk en verenigingen in België — zijn gekend.
De bevraging liep van 4 november 2024 tot 2 maart 2025.
Resultaten bevraging 2024
- Bevraging in 2024: 386 deelnemers in Sint-Truiden.
- Dankzij meer dan 200 deelnemers – gepersonaliseerd rapport ontvangen.
- Vrijwilligers zijn vooral actief binnen vrije tijd & ontspanning (56%), welzijn en gezondheid (53%) en buurt of wijk(45%). Milieu en natuur (24%)
- Reden waarom men aan vrijwilligerswerk doet is voornamelijk dat het een goed gevoel geeft (88%) maar ook de interesse (86%) en de nood aan vrijwilligers (71%) of om nieuwe contacten te leggen (59%).
- Men doet aan vrijwilligerswerk omwille van de positieve impact (88%) en waardering die men krijgt (58%), slechts 7% omwille van de kostenvergoeding die men krijgt ervoor. Hier staat ook tegenover dat men tevreden is met de taken (90%) en de tijdsbesteding aan vrijwilligerswerk (86%).
Aanbevelingen – acties
- Een online databank en digitaal vrijwilligersloket: een digitaal overzicht van vrijwilligersorganisaties en -projecten in de gemeente waar mensen zich kunnen aanmelden.
- Een centrale contactpersoon bij de gemeente voor alles omtrent maatschappelijk engagement en vrijwilligerswerk: de vrijwilligerscoördinator.
- Een online vrijwilligersloket of -platform om mensen te matchen met de juiste verenigingen en vrijwilligersprojecten.
- Een vrijwilligersmarkt of -beurs te organiseren.
- Vrijwilligerswerk promoten of blijven onder de aandacht brengen via de gemeentelijke informatiekanalen of activiteiten, zowel op sociale media als stedelijk infoblad, digiborden diverse nieuwsbrieven stadsdiensten, aanwezig zijn op terrein.
- Een vrijwilligers- en vereniging brochure: een offline overzicht van vrijwilligersorganisaties en - projecten in de gemeente waar mensen zich kunnen aanmelden.
- Projecten opzetten die scholen stimuleren hun leerlingen kennis te laten maken met de verenigingen en het vrijwilligerswerk.
- Vrijwilligers- en burgerprojecten opzetten voor sociale en ecologische uitdagingen bv. eenzaamheid, klimaatverandering, armoede, jeugd, ouderen, mensen met een handicap, …
- Het opzetten van een fysiek vrijwilligersloket om mensen te matchen met de juiste verenigingen en vrijwilligersprojecten.
- Het opzetten en uitrollen van een intern en extern vrijwilligersbeleid van de gemeente ter ondersteuning en promotie van alle vrijwilligersorganisaties.
- Projecten opzetten die bedrijven stimuleren hun werknemers kennis te laten maken met de verenigingen en het vrijwilligerswerk.
Heel veel van deze aanbevelingen zijn reeds ingevuld maar nog niet breed gekend.
De resultaten van de bevraging tonen aan dat het vrijwilligersbeleid binnen het lokaal bestuur Sint-Truiden goed op koers zit. We blijven streven naar een nog toegankelijkere en bredere communicatie, zodat we kunnen blijven groeien op de punten waar nog ruimte voor verbetering is.
Heel wat aanbevelingen uit de resultaten van 2022 zijn intussen opgevolgd en omgezet in acties. Samenwerkingen tussen zorginstellingen zijn verder gestimuleerd, en er is extra ingezet op zichtbaarheid en waardering, onder andere via publieksacties zoals het vrijwilligersfeest, week van de vrijwilliger, buurtgerichte zorg (baravan on tour). Tegelijk blijven we aandachtig kijken naar waar bijsturing of vernieuwing nodig is en waar blijvende ondersteuning of extra inzet het verschil kan maken. We blijven evolueren in dialoog met onze vrijwilligers.
Het volledige rapport voor Sint-Truiden 2024 kan je hier inkijken: DOE-METER - Gemeenterapport Sint-Truiden 20241,9 Mb(pdf)
Het nationale rapport om te vergelijken vind je terug op doemeter.be.
