Digitale sleutels

Om je te identificeren bij of toegang te krijgen tot beveiligde online overheidsdiensten (zoals tax-on-web, ehealth, my pension, ….), kan je gebruik maken van diverse digitale sleutels.

Inloggen via jouw Belgische elektronische identiteitskaart of vreemdelingenkaart  met kaartlezer en PINcode is de meest veilige manier.

Er zijn echter ook andere mogelijkheden zoals de app itsme, een beveiligingscode via e-mail, mobiele app of SMS. Meer informatie vind je op we website van CSAM.

    Hoe aanvragen?

    Hoe activeren?
    Je hebt verschillende mogelijkheden om jouw digitale sleutels te activeren.

    JE DOWNLOADT DE APP ITSME OP JOUW SMARTPHONE, TABLET OF COMPUTER

    • Je volgt de identificatiestappen in de app
    • Je hebt een geldige Belgische elektronische identiteitskaart (eID)/elektronische vreemdelingenkaart (eVK) en kaartlezer OF een bankkaart en kaartlezer nodig

     

    Meer info vind je op de website van Itsme.

    JE MAAKT JOUW DIGITALE SLEUTELS ZELF AAN OP DE WEBSITE VAN DE FEDERALE OVERHEID
    Je bent in het bezit van een geldige Belgische elektronische identiteitskaart (eID) of Belgische elektronische vreemdelingenkaart (eVK).

    Maak zelf jouw digitale sleutels aan via deze link.

    • Je hebt je eID/eVK, je pincode en een kaartlezer nodig
    • Je kan je digitale sleutels onmiddellijk aanmaken

     

    Opgelet! Als je niet meer in het bezit bent van jouw PIN- en PUKcode, dan kan je deze opnieuw aanvragen.

    JE KIEST VOOR EEN ACTIVATIECODE
    Je kan hiervoor een afspraak maken via de afsprakenmodule en je kiest voor token of telefonisch via het Contactcenter op 011 70 14 14. Of je kan langskomen op vrije inloop. Hou er dan wel rekening mee dat je mogelijk moet wachten op je beurt. Je ontvangt aan het loket een persoonlijke activatiecode en een activatielink via jouw persoonlijk e-mailadres waarmee je een digitale sleutel (beveiligingscode via e-mail, mobiele app of SMS) kan activeren. Hiervoor heb je 14 dagen de tijd.

    Opgelet! Als je geen Belgische elektronische vreemdelingenkaart (eVK) hebt, laat je dan persoonlijk registreren bij de dienst Vreemdelingen en breng een geldig identiteitsbewijs mee. Dit kan na afspraak.

    Meer informatie over: