Digitale sleutels

Om je te identificeren bij of toegang te krijgen tot beveiligde online overheidsdiensten kan je gebruik maken van diverse digitale sleutels.

Inloggen via je Belgische elektronische identiteitskaart of vreemdelingenkaart met kaartlezer en pincode is de meest veilige manier. 

Er zijn ook andere mogelijkheden zoals de app itsme, een beveiligingscode via e-mail, mobiele app of sms. Meer informatie vind je via Mijn Digitale Sleutels.

Procedure

Je hebt verschillende mogelijkheden om jouw digitale sleutels te activeren.

Je downloadt de app ITSME op je smartphone, tablet of computer

  • Je volgt de identificatiestappen in de app;
  • Je hebt een geldige Belgische elektronische identiteitskaart (eID)/Belgische elektronische vreemdelingenkaart (eVK), je pincode en kaartlezer OF een bankkaart en kaartlezer nodig;
  • Meer informatie op de website Itsme.

Je maakt jouw digitale sleutels zelf aan op de website van de federale overheid

  • Maak zelf jouw digitale sleutels aan via deze link;
  • Je hebt je Belgische elektronische identiteitskaart/Belgische elektronische vreemdelingenkaart (eID/eVK), je pincode en een kaartlezer nodig;
  • Je kan je digitale sleutels onmiddellijk aanmaken.

Je kiest voor een activatiecode

Als je bijvoorbeeld geen Belgische identiteitskaart hebt.

  • Je gaat persoonlijk naar het stadskantoor;
  • Neem een geldig identiteitsdocument mee. Je hebt ook een persoonlijk e-mailadres nodig en eventueelgeldig identiteitsdocument mee. Je hebt ook een persoonlijk e-mailadres nodig en eventueel een BIS-nummer;
  • Je krijgt aan het loket een persoonlijke activatiecode en er wordt een activatielink verstuurd naar je e-mailadres;
  • Gebruik de activatielink om digitale sleutels te activeren (beveiligingscode via e-mail, mobiele app of sms). Hiervoor heb je 14 dagen tijd.

Opgelet! Niet-Belgen die in Belgiƫ werken maar niet in Belgiƫ wonen, worden geregistreerd in het BIS-register van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid (KSZ) en hebben een BIS-nummer.
Als je geen BIS-nummer hebt contacteer je je werkgever die een BIS-nummer zal aanvragen.

Hoe aanvragen in het stadskantoor?

Maak online een afspraak voor een activatiecode of telefonisch via het ContactCenter op 011 70 14 14.

Opgelet! De dienst niet-Belgen werkt enkel op afspraak. Je kan nieuwe codes enkel op afspraak aanvragen.

Ook welkom zonder afspraak voor het aanvragen van een activatiecode tijdens de openingsuren van het loket vrije inloop. Je komt dan aan de beurt in volgorde van aankomst. De drukte zal dus de wachttijd bepalen. Zeker op dinsdagavond, woensdagnamiddag en zaterdagvoormiddag kan de wachttijd oplopen.

Om te weten voor welke producten en diensten geen afspraak nodig is, klik hier.

Kostprijs

5 euro

Digitaal loket

Naar top