Attest van leven

Let op! Coronamaatregelen!

Om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 tegen te gaan, vragen we je om je aanvragen zoveel mogelijk online te regelen. Gebruik hiervoor de groene knop op deze pagina.

Voor burgers die geen internet hebben en indien dringend, is het loket Bevolking of Vreemdelingen op afspraak geopend. Maak hier een afspraak of via het ContactCenter op 011 70 14 14 (bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 9 uur tot 16 uur en zaterdag van 9 uur tot 12 uur uitgezonderd feestdagen).

Een attest van leven is een uittreksel uit het bevolkingsregister waarmee je kan aantonen dat je nog in leven bent.

Sommige pensioendiensten, verzekeringsinstellingen, ziekenfondsen, financiële instellingen, openbare besturen, een notaris, een advocaat, de rechtbank, de ambassade of het consulaat vragen je in bepaalde gevallen dit document voor te leggen.

Voor wie?
Personen die ingeschreven zijn in de bevolkingsregisters van Sint-Truiden. Ben je naar het buitenland verhuisd, vraag je dit attest bij de Belgische ambassade/consulaten in het land van verblijf.

Prijs?
Gratis

Wie kan aanvragen?

  • Jijzelf, je wettelijke vertegenwoordiger (ouder of voogd) of je bijzondere gemachtigde (bvb. advocaat)
  • Derden (bvb. een persoon, een publieke of private instelling) op voorwaarde dat het afleveren van het document voorgeschreven of toegestaan is door de wet en dit mits het invullen van een verklaring

Hoe aanvragen?

De geprinte documenten zijn 3 maanden rechtsgeldig binnen de Europese Unie én enkel voor de opgegeven reden.

  • Als je zelf de aanvraag doet met jouw elektronische identiteitskaart, ontvang je het document in de meeste gevallen onmiddellijk in jouw mailbox.
  • Als je een aanvraag doet over iemand anders met jouw elektronische identiteitskaart, ontvang je het document binnen de 5 werkdagen.
  • Als je een aanvraag doet zonder elektronische identiteitskaart, ontvang je het document per post binnen de 5 werkdagen.
  • Als je het document nodig hebt voor het buitenland, ontvang je het document binnen de 8 werkdagen.

Je kan het document ook persoonlijk aanvragen aan het stadsloket.
Je mag volmacht geven aan een derde door het formulier hieronder te downloaden.

Je kan het document ook aanvragen via 'Mijn Dossier' of via Mijn Burgerprofiel.

Wat meebrengen/meesturen bij aanvraag aan het stadsloket?

  • Identiteitskaart of verblijfsvergunning
  • Eventueel volmacht + kopie identiteitskaart (enkel indien je niet persoonlijk langskomt)

Opgelet!
Om het document in het buitenland te gebruiken, heb je soms een legalisatie nodig en dit afhankelijk van het land, dat je bezoekt.

Zijn jouw gegevens onnauwkeurig, onvolledig of onjuist, dan kan je deze fout melden bij het Rijksregister.

 

BijlageGrootte
PDF icon Volmachtenformulier269.6 KB