Akte van overlijden

Een akte van overlijden is een authentiek document dat het feit van het overlijden bewijst en de identiteit van de overledene vaststelt.

Deze akte is nodig opdat de ambtenaar van de Burgerlijke stand zijn toestemming kan geven voor het vervoer en de begraving of de crematie van de overledene.

Deze akte wordt opgemaakt door de ambtenaar van de Burgerlijke stand van de overlijdensplaats en ingeschreven in de databank voor de Akten van de Burgerlijke Stand (DABS).

Je kan een afschrift of een uittreksel aanvragen in de gemeente waar je woont of bij een andere gemeente in België.

Voor gebruik in het buitenland kan een afschrift of een uittreksel meestal ook afgeleverd worden in een meertalige/internationale versie.

Inhoud


Afschrift of uittreksel?

  • Een afschrift vermeldt de oorspronkelijke gegevens van de akte en de historiek van de staat van de persoon op die de akte betrekking heeft
  • Een uittreksel vermeldt daarentegen enkel de actuele gegevens van de akte, zonder vermelding van de historiek van de staat van de persoon op wie de akte betrekking heeft. Op een uittreksel is dus enkel de huidige toestand van de gegevens zichtbaar

Voorwaarden

  • De persoon is in België overleden
  • De persoon is in het buitenland overleden: het overlijden werd geregistreerd in België en de buitenlandse overlijdensakte is opgemaakt in de DABS. Meer info op Buitenlands overlijden registreren in België

Procedure

Wie kan aanvragen?

Een uittreksel van een akte van overlijden kan iedereen vrij verkrijgen.

Voor akten van overlijden opgemaakt vóór 31/03/2019 én 75 jaar of minder dan 75 jaar oud, wordt het recht op een afschrift beperkt tot:

  • de wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder(s), voogd als je minderjarig bent, bewindvoerder als je meerderjarig bent)
  • de overlevende echtgenoot/echtgenote mits het bewijzen van een gerechtvaardigd belang
  • de wettelijk samenwonende partner mits het bewijzen van een gerechtvaardigd belang
  • de bloedverwanten in opgaande of neerdalende lijn in de eerste graad mits het bewijzen van een gerechtvaardigd belang
  • de erfgenamen mits het bewijzen van een gerechtvaardigd belang

Iedereen heeft recht op een afschrift

  • als de akte is opgemaakt na 31 maart 2019
  • als de akte is opgemaakt vóór 31 maart 2019 én meer dan 75 jaar oud is

Hoe aanvragen?

Vraag online aan met een digitale sleutel (eID-kaartlezer + je eID of Itsme)

Kom je liever persoonlijk langs?
Maak online een afspraak of telefonisch op 011 70 14 24

Wie moet op de afspraak aanwezig zijn?

Kom persoonlijk naar de afspraak

Kostprijs

Gratis

Document gebruiken in het buitenland?

Dan heb je soms een apostille of legalisatie nodig en dit afhankelijk van het land dat je bezoekt

Oude akten

Akten van meer dan 110 jaar vind je in het Stadsarchief

Naar top