Een akte van overlijden is een authentiek document dat het feit van het overlijden bewijst en de identiteit van de overledene vaststelt.
Deze akte is nodig opdat de ambtenaar van de Burgerlijke stand zijn toestemming kan geven voor het vervoer en de begraving of de crematie van de overledene.
Deze akte wordt opgemaakt door de ambtenaar van de Burgerlijke stand van de overlijdensplaats en ingeschreven in de databank voor de Akten van de Burgerlijke Stand (DABS).
Je kan een uittreksel aanvragen in de gemeente waar je woont of bij een andere gemeente in België.
Voor gebruik in het buitenland kan een uittreksel meestal ook afgeleverd worden in een meertalige/internationale versie.
Voorwaarden
- De persoon is in België overleden
- De persoon is in het buitenland overleden: het overlijden werd geregistreerd in België en de buitenlandse overlijdensakte is opgemaakt in de DABS. Meer info op Buitenlands overlijden registreren in België
Procedure
Wie kan aanvragen?
- Iedereen als de akte is opgemaakt na 31 maart 2019
- Iedereen als de akte is opgemaakt vóór 31 maart 2019 en meer dan 75 jaar oud is
Hoe aanvragen?
Vraag online aan met een digitale sleutel (eID-kaartlezer + je eID of Itsme)
Kom je liever persoonlijk langs? Maak online een afspraak of telefonisch via het Contactcenter op 011 70 14 14
Wie moet op de afspraak aanwezig zijn?
Kom persoonlijk naar de afspraak
Kostprijs
Gratis
Document gebruiken in het buitenland?
Dan heb je soms een apostille of legalisatie nodig en dit afhankelijk van het land dat je bezoekt.
Oude akten
Akten van meer dan 110 jaar vind je in het Stadsarchief.