Akte van naamsverandering

Een akte van naamsverandering is een authentieke akte, die alle gegevens omtrent de verandering van de familienaam van een persoon bevat.

Afschrift door wie aan te vragen?

  • Jijzelf
  • Jouw echtgeno(o)t(e)/wettelijke samenwonende partner
  • Jouw bloedverwanten in opgaande en neerdalende lijn (klein)kinderen en (groot)ouders)
  • Jouw erfgenamen
  • Jouw wettelijke vertegenwoordiger (bvb. ouder, voogd, bewindvoerder)
  • Hun advocaat of notaris
  • Iedereen met een volmacht van één van bovengenoemde personen voor aanvragen en afhalen van document
  • Iedereen als de akte ouder is dan 100 jaar

 

Waar aanvragen?
Bij de dienst Burgerlijke stand in elke gemeente. Bijvoorbeeld in de gemeente waar je woont.

Prijs?
Gratis in Sint-Truiden

Hoe aanvragen?

Akte van naamsverandering online aanvragen

  • Met een digitale sleutel (eID-kaartlezer + jouw eID of Itsme): je ontvangt jouw document onmiddellijk in jouw mailbox
  • Zonder digitale sleutel: je ontvangt jouw document binnen 2 tot 4 werkdagen per post

 

Heb je geen computer, tablet of smartphone? Maak een afspraak via de afsprakenmodule  of telefonisch via het ContactCenter op 011 70 14 14. Kom persoonlijk langs bij het loket en ontvang jouw document onmiddellijk. Vergeet niet jouw eID mee te nemen.

 

Je kan het document (opgemaakt vanaf 31 maart 2019) ook aanvragen via Mijn Dossier (www.mybelgium.be) of via Mijn Burgerprofiel (knop in de rechterbovenhoek van deze pagina)

Opgelet!

  • Als de akte voor 1 april 2019 geregistreerd werd, is deze nog niet digitaal beschikbaar. In dat geval gebeurt de aflevering van het document binnen de 5 werkdagen.
  • Om het document in het buitenland te gebruiken, heb je soms een legalisatie nodig en dit afhankelijk van het land dat je bezoekt.

 

Wat meebrengen bij aanvraag aan loket burgerlijke stand?

  • Identiteitsbewijs
  • Volmachtformulier indien je een afschrift aanvraagt voor iemand anders + kopie identiteitskaart