Token

Indien je gebruik wil maken van elektronische dienstverlening (bvb. belastingaangifte via Taks-on-Web, raadpleging Mijn Dossier, attest Student@work, …), kan je je identificeren met een elektronische identiteitskaart, kaartlezer en PIN-code. Indien je geen computer of kaartlezer hebt, kan je gebruik maken van de openbare computers in de bibliotheek van Sint-Truiden.

Als je geen eId kaartlezer hebt en toch wil ingaan op het online aanbod van de overheid, kan je een activatiecode (vroeger gebruikersnaam en paswoord) aanvragen bij de dienst bevolking om via een digitale sleutel (digitale token) toegang te krijgen op dit online aanbod.

Als je nog een papieren token hebt, blijft dit kaartje geldig totdat je een nieuwe token aanvraagt of tot wanneer de overheid je vraagt om het token te vernieuwen.

Voor wie?
Meerderjarige personen 

Leveringstermijn?
10 werkdagen na jouw aanvraag met een geldige identiteitsbewijs of een geldig internationaal paspoort

Prijs?
Gratis

Hoe aanvragen?

Wat moet je doen?
Je begeeft je naar de dienst bevolking en laat je er registreren.

Je overhandigt jouw persoonlijk e-mailadres.
Opgelet! Jouw e-mailadres moet uniek zijn en mag door niemand anders in gebruik genomen worden bij de Belgische online overheidsdiensten. Hetzelfde e-mailadres kan dus niet gebruikt worden door twee verschillende personen.

Onze medewerker bezorgt jouw aanvraag en jouw e-mailadres aan FEDICT.
FEDICT bezorgt je in eerste instantie jouw activatielink via jouw uniek e-mailadres (vroeger papieren kaartje per post). Later ontvang je een uitnodiging van de dienst bevolking dat je jouw activatiecode (op papier) mag afhalen.

Met jouw activatielink en –code kan je de digitale sleutel token activeren waarna je, op basis van jouw gebruikersnaam, wachtwoord en digitale sleutel, toegang krijgt tot de onlinediensten van de overheid.

Opgelet!

  • GEBRUIK DE ACTIVATIELINK NOOIT ZONDER DE ACTIVATIECODE! Doe je dit wel, moet je een nieuwe activatiecode aanvragen bij de dienst bevolking.
  • Bij verlies van de activatiecode vraag je een nieuwe code aan bij de dienst bevolking

Wat meebrengen bij aanvraag?

  • Geldig identiteitsbewijs of internationaal paspoort
  • Persoonlijk en uniek e-mailadres

 

Meer info? Meer informatie vind je over