Pin- en pukcodes

Met de elektronische identiteitskaart kan je een document digitaal ondertekenen en op afstand, bijvoorbeeld via het internet, jouw identiteit bewijzen. Om misbruik te vermijden zijn die mogelijkheden, net zoals bij een bankkaart, beveiligd met een PINcode (Personal Identification Number).

Bij de aanmaak van een nieuwe elektronische identiteitskaart ontvang je thuis een formulier met je codes. Onthou of bewaar jouw codes op een veilige plaats.

Tip?
Je kan je ook veilig en eenvoudig aanmelden op digitale toepassingen van de overheid (Tax-on-Web, My Pension, …) via de ITSME-app. Deze app kan je eenvoudig installeren op je smartphone of instellen met je bankkaart. Meer info vind je hier

Voor wie?
Enkel voor inwoners uit Sint-Truiden.

Opgelet! Als je een adreswijziging aangevraagd hebt in een andere gemeente, die nog niet afgerond is, zal je de nieuwe codes moeten aanvragen in Sint-Truiden, omdat je er nog altijd officieel bent ingeschreven.

 

Welke problemen kunnen zich voordoen als je je PIN-code niet meer kent?
Je kan jouw identiteitskaart niet gebruiken

  • voor elektronische toepassingen
  • om jouw identiteit te bewijzen op het internet
  • om een elektronische handtekening te plaatsen

 

Opgelet! Jouw identiteitskaart blijft wel geldig als identiteitsdocument.
 

WANNEER NIEUWE CODES VOOR DE IDENTITEITSKAART AANVRAGEN?

Als je drie keer een foute PIN-code ingeeft, blokkeert jouw elektronische identiteitskaart.

Als je PIN-code geblokkeerd is, is het niet meer nodig om altijd nieuwe codes aan te vragen. Afhankelijk van de afleveringsdatum die op je kaart is vermeld, zal je al dan niet nieuwe codes dienen aan te vragen. Onderstaand stappenplan verduidelijkt dit voor jou.

Kaart afgeleverd na 1 januari 2022?  
JA NEE
Je moet geen nieuwe codes aanvragen. Heb je de brief met de codes nog die je thuis per post hebt ontvangen?
Ga naar het stadskantoor om je PIN-code te deblokkeren. JA – Ga met deze brief (PUK-code!) naar het stadskantoor om je PIN-code te deblokkeren.
  NEE – Vraag nieuwe codes aan via het e-loket of ga naar het stadskantoor.

 

    Hoe aanvragen?

    PIN-code deblokkeren of nieuwe codes aanvragen op afspraak in het stadskantoor via de afsprakenmodule of telefonisch via het Contactcenter op 011 70 14 14.  Of je kan langskomen op vrije inloop. Hou er dan wel rekening mee dat je mogelijk moet wachten op je beurt.

    Leveringstermijn?
    Maximaal 7 werkdagen na je aanvraag

    Prijs?

    • Deblokkeren PIN-code: gratis
    • Aanvragen nieuwe codes via e-loket: gratis
    • Aanvragen nieuwe codes aan loket in stadskantoor: 5 euro

    Wat meebrengen bij aanvraag nieuwe codes/deblokkering PIN-code bij dienst Bevolking?

    • Identiteitskaart
    • PUK-code van jouw kaart (afgeleverd voor 01/01/2022)
    • Eventueel volmachtformulier en identiteitskaart (enkel indien je niet persoonlijk langskomt)
    • Bedrag met de bankkaart te betalen. In uitzonderlijke gevallen aanvaarden we ook cash geld.

    Wat meebrengen bij afhaling nieuwe codes?

    • Identiteitskaart
    • Eventueel volmachtformulier en identiteitskaart (enkel indien je niet persoonlijk langskomt)
    BijlageGrootte
    PDF icon Volmachtenformulier353.53 KB