Pin- en pukcodes

Met de elektronische identiteitskaart kan je een document digitaal ondertekenen en op afstand, bijvoorbeeld via het internet, jouw identiteit bewijzen. Om misbruik te vermijden zijn die mogelijkheden, net zoals bij een bankkaart, beveiligd met een PINcode (Personal Identification Number).

Bij de aanmaak van een nieuwe elektronische identiteitskaart ontvang je thuis een formulier met je codes. Onthou of bewaar jouw codes op een veilige plaats.

Tip?
Je kan je ook veilig en eenvoudig aanmelden op digitale toepassingen van de overheid (Tax-on-Web, My Pension, …) via de ITSME-app. Deze app kan je eenvoudig installeren op je smartphone en instellen met je bankkaart. Meer info vind je hier. Installeer eerst de app van je bank.

Voor wie?
Enkel voor inwoners uit Sint-Truiden.

Opgelet! Als je een adreswijziging aangevraagd hebt in een andere gemeente, die nog niet afgerond is, zal je de nieuwe codes moeten aanvragen in Sint-Truiden, omdat je er nog altijd officieel bent ingeschreven.

 

Welke problemen kunnen zich voordoen als je je PIN-code niet meer kent?
Je kan jouw identiteitskaart niet gebruiken

  • voor elektronische toepassingen
  • om jouw identiteit te bewijzen op het internet
  • om een elektronische handtekening te plaatsen

 

Opgelet! Jouw identiteitskaart blijft wel geldig als identiteitsdocument.

PIN-CODE VERLOREN OF GEBLOKKEERD?

Als je drie keer een foute pincode ingeeft, blokkeert jouw elektronische identiteitskaart.

Je begeeft je naar de dienst Bevolking en neemt jouw PUK-code mee. Je kan volmacht geven aan een andere persoon. Vergeet niet je eID mee te geven.

Onze medewerker deblokkeert jouw kaart en je ontvangt een nieuwe PIN-code. Je kan hiervoor een afspraak maken.

 

PIN- EN PUK-CODE VERLOREN? 
Je moet nieuwe codes aanvragen. Je surft hiervoor naar deze website.

Je vult je Rijksregisternummer en je mailadres in. Je ontvangt een bevestiging van je aanvraag op je mailadres. Ongeveer 3 weken later levert een firma de nieuwe codes bij de dienst Bevolking. Zij nemen contact met je op om een afspraak te maken wanneer je jouw codes kan komen afhalen.

Indien je de nieuwe codes digitaal niet kan aanvragen, kan je nog steeds terecht bij de dienst Bevolking. Je kan hiervoor volmacht geven. Ook hiervoor moet je een afspraak maken.

Leveringstermijn?
3 weken na je aanvraag

Prijs?

  • Gratis via de website van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken
  • 5 euro via de dienst Bevolking

 

Wat meebrengen bij aanvraag bij dienst Bevolking?

  • Identiteitskaart
  • Eventueel volmachtformulier en identiteitskaart (enkel indien je niet persoonlijk langskomt)
  • Bedrag met de bankkaart te betalen. In uitzonderlijke gevallen aanvaarden we ook cash geld.

 

Wat meebrengen bij afhaling nieuwe codes?

  • Identiteitskaart
  • Eventueel volmachtformulier en identiteitskaart (enkel indien je niet persoonlijk langskomt)
BijlageGrootte
PDF icon Volmachtenformulier275.84 KB