Overzicht coronamaatregelen specifiek in Sint-Truiden

donderdag 19 november 2020

In dit handige overzicht vind je alle coronamaatregelen terug die van toepassing zijn specifiek voor Sint-Truiden.
 

1. FEDERALE MAATREGELEN
Een overzicht van deze maatregelen vind je terug op deze website.

2. MONDMASKERPLICHT

De verplichting om in alle straten binnen de stadsvesten en in de Stationsstraat in Sint-Truiden een mondmasker te dragen is vanaf donderdag 1 oktober niet meer van toepassing. Ook het dragen van een mondmasker bij een bezoek aan het containerpark is niet langer meer verplicht. Het stadsbestuur raadt wel aan om steeds een mondmasker op zak te hebben zodat je jezelf en anderen kan beschermen wanneer de afstandsregels niet gerespecteerd kunnen worden.

Het dragen van een mondmasker blijft ook verplicht in volgende plaatsen: in winkels en winkelcentra; in bioscopen, theater-, concert- en conferentiezalen, auditoria, gebedshuizen, casino’s, speelhallen, musea, bibliotheken, de publieke ruimtes van gerechtsgebouwen en op het openbaar vervoer.

Lees hier het volledige politiebesluit van de burgemeester tot aanpassing aangaande de mondmaskerplicht in Sint-Truiden.

 

3. 3800 ONLINE EN HASPENGOUW MARKT
De stad Sint-Truiden doet er alles aan om de Haspengouw Markt zo veilig mogelijk te laten verlopen. Meer informatie over de veiligheidsmaatregelen vind je hier: Haspengouw Markt

Een overzicht van handelaars en horeca zaken, waarbij je online kan bestellen, vind je terug op het platform 3800online.

4. CONTACTCENTER
Zit je met vragen over de lokale toepassing van de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus? Dan kan je contact opnemen met het ContactCenter van de stad Sint-Truiden.
Het ContactCenter is telefonisch bereikbaar op het nummer 011 70 14 14 of via info@sint-truiden.be

  • maandag van 9u tot 16u
  • dinsdag van 9u tot 16u
  • woensdag 9u tot 16u
  • donderdag van 9u tot 16u
  • vrijdag van 9u tot 16u
  • zaterdag van 9u tot 12u

 

5. BOODSCHAPPENDIENST
Voor risicogroepen wordt er een boodschappendienst georganiseerd voor levensnoodzakelijke middelen. Wie hierop een beroep wil doen, kan contact opnemen met het ContactCenter 011 70 14 14.

6. AANGEPASTE DIENSTVERLENING STADSDIENSTEN EN SOCIAAL HUIS
De komende weken kan je enkel nog voor dringende zaken een afspraak maken bij de dienst Burgerzaken. Kijk dus zeker eerst op onze website of op de stadsapp welke zaken je makkelijk online kan aanvragen!

Waarvoor kan je in dringende gevallen toch langskomen?
- Je bent bijvoorbeeld je eID verloren en moet dus dringend een nieuwe aanvragen: maak online een afspraak of via het ContactCenter op het nummer 011 70 14 14.
- Je rijgeschiktheidsattest is vernieuwd en je hebt een nieuw rijbewijs nodig: maak online een afspraak of via het ContactCenter op het nummer 011 70 14 14.
- Er is een baby’tje geboren en je komt de geboorte aangeven.

Waarvoor kan je voorlopig niet langskomen?
- Om je adres te laten aanpassen op je eID na je adreswijziging. De aanvraag voor een adreswijziging kan trouwens ook online of via mail.
- Je hebt een oproepingskaart gekregen voor een nieuwe eID, maar je huidige eID is nog geldig. Stel je bezoek uit tot 3 weken voor de vervaldatum.
- Je rijbewijs is nog geldig, maar je wil het omwisselen voor een bankkaartmodel.
- Voor het aanvragen of afhalen van een kids-ID.
- Twijfel je? Neem dan contact op met het ContactCenter op het nummer 011 70 14 14.

Het Snelloket is voorlopig gesloten.
Voor het kopen van vuilzakken kan je terecht in de supermarkt. Het overzicht van de verdeelpunten vind je hier:
- Afhalen tegoedzakken van dit jaar: kan pas als de situatie terug normaliseert
- Afhalen huisvuilzakken voor medische redenen: enkel indien het dringend is en dan na afspraak via het ContactCenter
- Problemen met sticker groene container? Maak een afspraak via het ContactCenter!
- Afhalen rijbewijzen indien dringen: kan na afspraak via het ContactCenter of via de afsprakenmodule.
- Afhalen reispassen indien dringend: kan na afspraak via het ContactCenter of via de afsprakenmodule.
- Aanvragen attesten: dat kan online! Moet je hiervoor toch dringend langskomen? Maak dan een afspraak via het ContactCenter!
- Voor het opladen van een budgetmeter kan je nog altijd langskomen, meld je aan bij het onthaal.
- Voor het afstempelen van documenten voor deeltijdse werkloosheid: kan na afspraak via het ContactCenter
- Aanvragen van een containerparkkaart kan via mail. De kaart wordt je per post opgestuurd.

Sociaal Huis
Het sociaal Huis werkt enkel met gesloten deuren. 
- Alleen mensen dievooraf een afspraak hebben gemaakt, kunnen het gebouw binnen. 
- Fysieke afspraken enkel mogelijk in dringende gevallen. 
- Niet dringende hulpvragen worden zoveel mogelijk telefonisch of digitaal beantword. Deze regel geldt zowel voor nieuwe aanvragen als voor lopende trajecten.
- Wil een afspraak maken? Dat kan telefonisch op het nummer 011 69 70 30. 
- Openingsuren: elke werkdag van 8u30 tot 12u van 13u30 tot 16u; op dinsdag extra tussen 16u30 en 18u30

Huisbezoeken zullen tijdelijk helemaal niet meer kunnen plaatsvinden.

Zitdagen van externe partners in het Sociaal Huis
Deze zitdagen worden vanaf 3 november tijdelijk stopgezet.
Uitzondering hierop zijn de zitdagen van het land van Loon. Deze zullen blijven plaatsvinden elke 1ste en 3de woensdag van de maand maar dit wel enkel na afspraak.
Een afspraak maken kan rechtstreeks bij het Land van Loon (T 011 89 21 98)

Ook de zitdagen voor juridisch advies blijven doorgaan op afspraak (enkel dringend juridisch advies). De zitdagen vinden plaats in het Sociaal Huis, elke 2e maandag van 10u30 tot 11u30 en 3e dinsdag van de maand van 16u tot 17u30. Je kan ook elke 4e maandag van de maand terecht van 11u tot 12 bij het vredegerecht. 

Alle andere partners blijven telefonisch bereikbaar. Hieronder een overzicht van de contactgegevens per partner. Je mag rechtstreeks met hen contact opnemen.

  • DYZO: 0800 111 06
  • STEBO: 0475 35 65 80
  • Rap op Stap: 011 35 31 36
  • Huurderssyndicaat: 011 33 35 76
  • Vlaams Woningfonds: 011 22 92 20
  • Federale overheidsdienst sociale zekerheid: 02 528 60 11
  • Federale Pensioendienst: 1765
  • Rijksinstituut Sociale Zekerheid Zelfstandige Ondernemers: 011 85 48 11

 

Bibliotheek Toni Coppers
- De bibliotheek blijft open: openingsuren: sint-truiden.bibliotheek.be
- Vanaf 9 november 2020 organiseren we ook weer onze bib aan huis. De succesformule van het voorjaar wordt herhaald.

Containerpark
- Containerpark blijft open op afspraak.
- Opgelet draag altijd je mondmasker bij een bezoek aan het containerpark

Toerisme Sint-Truiden
- is open
- maandag – zaterdag: 9u-12u30 en 13u-16u / zon- en feestdagen: 10u-12u30 en 13u-15u

Dienst Omgeving en dienst Wonen:
Heb je een vraag m.b.t. bouwen en of wonen? De dienst omgeving is via mail (info.omgevingsvergunningen@sint-truiden.be) en telefonisch bereikbaar, digitale afspraken kan je boeken via de afsprakenmodule, fysieke afspraken kunnen ook in veilige omstandigheden en na telefonische afspraak met het ContactCenter.

Parkeerwinkel.
De parkeerwinkel is open, maar werkt enkel op afspraak.

Huis van de ondernemer
Het huis van de ondernemer is gesloten, maar is steeds telefonisch bereikbaar. Enkel dringende afspraken kunnen fysiek plaatsvinden.

7. STEDELIJKE ACCOMMODATIES: OPEN

  • Het stadskantoor werkt met gesloten deuren en enkel voor dringende zaken na afspraak via het ContactCenter: 011 70 14 14 of via de online afsprakenmodule.
  • Alle locaties van de buitenschoolse kinderopvang Tutti Frutti blijven open 
  • Ook de reguliere werking van de brandweer en de lokale politie zijn verzekerd. 
  • De atletiekpiste en het kunstgrasveld van het sportcomplex van Nieuw Sint-Truiden voor het sporten in groep onder begeleiding en te gebruiken op reservering via reservatie.sport@sint-truiden.be.
  • Bibliotheek Toni Coppers (enkel voor het uitlenen van materiaal). Meer informatie over de werking van de bib vind je hier.
  • De dienst Sport 
  • De dienst Jeugd 
  • Het stadswerkhuis 
  • De leeszaal van het Stadsarchief op woensdag van 13ut tot 16u en op vrijdag van 13u tot 16 en dit enkel na afspraak via info.archief@sint-truiden.be.  
  • Alle sporthallen: Trudo, Gazo, Nieuw Sint-Truiden en Oud-Atheneum
  • Het woonenergieloket: enkel op afspraak

 

8. STEDELIJKE ACCOMODATIES: GESLOTEN 

  • buurtrestaurant in de deelgemeenten (Zepperen, Gelinden, Velm, Nieuw Sint-Truiden)
  • het recreatiezwembad Sint-Pieter is definitief gesloten.
  • Cultuurcentrum de Bogaard en alle zalen en vergaderlokalen van de stad Sint-Truiden 
  • Het Huis van de Wereld

9. AFVALOPHALING EN CONTAINERPARK

Containerpark
Het containerpark van Sint-Truiden is open MAAR om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan roepen we je op om onderstaande richtlijnen goed te lezen en NIET naar het containerpark te komen tenzij strikt noodzakelijk:

  • Het containerparkbezoek kan ENKEL op afspraak: via 011 70 14 14 of via de afsprakenmodule.
  • De toegang is beperkt. Er wordt slecht een beperkt aantal wagens per uur toegelaten volgens reservatie.
  • Kom ALLEEN naar het park. Indien het niet anders kan met MAX. 2
  • Blijf tijdens het aanschuiven in uw wagen zitten.
  • Je kan enkel elektronisch betalen.
  • HOU AFSTAND (1,5 meter) 
  • Asbest kan sinds 18 augustus opnieuw naar het containerpark gebracht worden, hetzij onder strikte voorwaarden: meer info vind je hier. 
  • Het aanleveren van kledij is opnieuw mogelijk.
  • Voor het afhalen van gratis compost of houtsnippers moet je ook vooraf een afspraak maken. Je moet hierover eigen materiaal voorzien. (zowel voor het vervoer als het inladen)
  • Volg altijd de richtlijnen van de parkwachter.
  • Ophaling van het snoeiafval en glasophaling blijven doorgaan aan huis zoals voorzien op je afvalkalender.
  • Het ophalen van papier en karton door verenigingen is voorlopig verboden.

 

Heb je geen containerparkkaart? Stuur dan een mailtje met je naam, adres, scan/foto inschrijvingsbewijs van je voertuig (voor-en achterzijde) en scan/foto van je identiteitskaart (voor- en achterzijde) naar info.stadsloket@sint-truiden.be.  Je kaart wordt dan aangemaakt en per post bezorgd.

Wanneer je een afspraak hebt voor het langskomen op het containerpark, vergeet zeker niet jouw containerparkkaart goed zichtbaar te leggen in je voertuig. Vul het afsprakenformulier steeds correct in en vul daarbij altijd je nummerplaat correct in.

Afvalophaling
In lijn met de huidige maatregelen van de Federale overheid blijft de afvalophaling van Limburg.net voorlopig gegarandeerd. Het aantal aangeboden afvalzakken is beperkt tot vier per afvalsoort.

GFT-sticker
Sinds 1 juni 2020 ledigen de ophalers enkel gft-containers met een sticker van 2020.

De ophaling aan huis van asbest wordt voor onbepaalde tijd uitgesteld. 

Werp papieren zakdoeken in de vuilbak en doe ze vervolgens in de huisvuilzak. Doe ze zeker niet bij het papier en karton!

Tegoed huisvuilzakken
Een aantal vaste verdeelpunten van de tegoed huisvuilzakken zijn ondertussen doorheen hun voorraad. Heb je intussen toch dringend huisvuilzakken nodig? Dan kan je altijd een rol huisvuilzakken kopen in de supermarkt. Hier vind je een overzicht.

Produceer jijzelf of een gezinslid meer afval om medische redenen? Dan heb je eenmaal per jaar recht op een sociale tegemoetkoming onder de vorm van 3 rollen grote rollen huisvuilzakken. Mensen die hier recht op hebben kunnen contact opnemen met het ContactCenter: 011 70 14 14 of info@sint-truiden.be

Het tegoed aan huisvuilzakken blijft geldig tot eind december van dit jaar. Je kan ze afhalen van zodra de voorraad weer aangevuld is in jouw supermarkt. 

Textiel
De textielophalingen zijn tot nader order geannuleerd.

Grof vuil
De ophaling van grofvuil gebeurt opnieuw door zoals gepland. Meer info over de ophaling van grofvuil vind je hier.

Afval correct aanbieden
Toon respect voor de ophalers, bied je afval correct aan!
* De ophaling start zoals steeds om 6 uur ’s ochtends. Zet je afval de avond voordien of uiterlijk ’s ochtends om 6u buiten, zo staat het steeds tijdig aan de straat.
* Respecteer de maximumgewichten die in de container of zak mogen. bv. Een pakket papier mag max. 15 kg wegen, een grote zak huisvuil 10 kg en een kleine zak 5 kg.
* Zorg ervoor dat je niet teveel afval buiten zet per ophaalbeurt: maximum 4 zakken voor huisvuil, pmd en groenafval, max. 2 m³ tuin- en snoeihout en max. 1 m³ papier en karton
* Sorteer correct zodat je afval niet geweigerd moet worden.

10. INZETTEN VAN SEIZOENSARBEIDERS
De waarnemend gouverneur van Limburg heeft op 19 augustus 2020 een nieuw politiebesluit uitgevaardigd om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan bij het inzetten van seizoenarbeiders in onze provincie. Dit besluit vervangt het politiebesluit van 31 juli 2020 en geldt van woensdag 19 augustus 2020 tot en met woensdag 30 september 2020.
 
We geven hieronder een overzicht van de maatregelen:  

  1. Seizoenarbeiders afkomstig uit het buitenland die afkomstig zijn uit een land dat door het ministerie van Buitenlandse Zaken de kleurcode ORANJE OF ROOD krijgt en die zich inschrijven in de provincie Limburg moeten zich meteen bij aankomst in de provincie laten testen op coronavirus COVID-19 en in afwachting van het resultaat in quarantaine gaan.
  2. De werkgevers kunnen bij aanvang en nadien op regelmatige basis de temperatuur nemen van hun ingeschreven seizoenarbeiders met inachtneming van de regels van het sociaal overleg en bij verhoogde temperatuur of duidelijke ziektesymptomen meteen een arts raadplegen. 
  3. De seizoensarbeiders moeten in dezelfde, vaste groepen van maximaal 10 personen worden tewerkgesteld. Indien er bij iemand uit de groep een hoge temperatuur wordt vastgesteld of er een duidelijk vermoeden van besmetting is, moet de hele groep afgezonderd worden in afwachting van het testresultaat.

Je kan het volledige besluit hier downloaden.

 

11. ANNULERING GROTE EVENEMENTEN TOT EN MET 21 MAART 2021 + ANDERE EVENEMENTEN TOT NADER ORDER GEANNULEERD.
Er mogen op dit moment geen evenementen meer doorgaan. Sint-Truiden by lights verlichting blijft aan, maar geen fonteinenshow.
De activiteiten opgenomen in de kalender van het eerstvolgende stedelijk informatieblad (november) zullen dus NIET allemaal plaatsvinden. We raden aan om de laatste stand van zaken steeds online te checken op de website van de desbetreffende organisator. 

De stad Sint-Truiden zal elke aanvraag voor toekomstige evenementen beoordelen aan de hand van het label dat de activiteit krijgt in de COVID Event Matrix, die aangereikt is door de federale overheid. Dit veiligheidslabel geeft een inzicht in het COVID-veiligheidsrisico van een evenement. Bijkomend zullen we aan de hand van de bepalingen van ons lokaal politiereglement beslissen of de organisatie van een activiteit al dan niet kan worden goedgekeurd. 

Meer informatie over de aanvraagprocedure is hier terug te vinden.
 

Man met mondmasker