Fietsers krijgen een aangeduide zone op de rijweg en tijdens de begin- en einduren van de school wordt een slagboom neergelaten. Zo blijft de straat autoluw en veilig voor leerlingen en (groot)ouders op kritieke momenten.
Door opnieuw dubbelrichtingsverkeer toe te laten zal het verkeer vlotter kunnen doorstromen. Deze wijziging sluit aan bij de huidige mobiliteitsnoden van de stad. De tonnagebeperking helpt om de leefbaarheid in de wijk te behouden. De veiligheid van de schoolomgeving blijft voorop staan, zo komt er een extra slagboom om Stenaartberg af te sluiten op kritieke momenten. De werken in de omgeving van Schurhoven zorgen momenteel voor bijkomende verkeersdruk. Dankzij deze ingreep wordt die druk beter gespreid en blijft de stad bereikbaar.
Aanpassingen aan de infrastructuur
Om deze wijzigingen door te voeren, zal de bestaande signalisatie worden aangepast. De huidige slagboom wordt verplaatst en er komt een nieuwe slagboom ter hoogte van het kruispunt met de Abdijstraat. In afwachting van de installatie van de nieuwe slagboom zal de school tijdelijk gebruik kunnen maken van nadarhekkens die door de stad ter beschikking worden gesteld. Zodra alle noodzakelijke verkeersborden geïnstalleerd zijn volgens de geldende voorschriften en goed zichtbaar zijn voor alle weggebruikers is dubbelrichtingsverkeer opnieuw toegelaten op Stenaartberg en geldt de tonnagebeperking.