Elektronische identiteitskaart

Let op! Coronamaatregelen!

Om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 tegen te gaan, is het loket Bevolking enkel geopend voor dringende aanvragen van een identiteitskaart. Daarom verzoeken we je de geldigheidsdatum van je identiteitskaart te controleren. Als je merkt dat de geldigheidsdatum binnenkort vervalt, vraag je een maand vooraf een nieuwe kaart aan. De levering van een nieuwe kaart duurt ongeveer drie weken.

Je kan dan zelf een afspraak  maken of via het ContactCenter op 011 70 14 14 (bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 9 uur tot 16 uur en zaterdag van 9 uur tot 12 uur uitgezonderd feestdagen).

Jouw elektronische identiteitskaart (eID) geldt als bewijs van inschrijving in het bevolkingsregister van de stad Sint-Truiden op voorwaarde dat je je hoofdverblijfplaats in Sint-Truiden hebt.

Je eID is net zoals een bankkaart uitgerust met een microchip, waarmee je jouw nationaliteit en identiteit kan bewijzen. Zo kan je met jouw kaart ook reizen binnen de Europese Unie.

Daarnaast biedt jouw eID je nog mogelijkheden: een elektronische handtekening plaatsen, bepaalde documenten online bekomen, toegang tot jouw persoonlijk bevolkingsdossier bij het Rijksregister, jouw belastingaangifte online invullen (Tax-on-Web), …

Je kan deze elektronische functies enkel gebruiken met jouw persoonlijke PINcode.

De nieuwe elektronische kaart (sinds oktober 2020) heeft een andere lay-out. Deze kaart bevat nu ook jouw vingerafdrukken die geregistreerd zijn op de contactloze chip van de kaart.

Reizen met jouw eID
Als je op reis gaat naar EU-landen en sommige niet-EU-landen, moet je enkel een geldige Belgische elektronische identiteitskaart / Kids-ID bij hebben.
De meeste niet-Europese landen vragen echter een reispaspoort.

Om te reizen eisen sommige landen dat jouw eID nog x-aantal maanden geldig is, wanneer je het land betreedt/verlaat (meestal 6 maanden). Controleer dus zeker de geldigheidsdatum van je eID. Meer informatie vind je op de website van FOD Buitenlandse Zaken.

Op de website van de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken kan je nakijken welke reisdocumenten je precies nodig hebt. Zorg ervoor dat je deze documenten ruim voor jouw vertrek aanvraagt.

Vraag ook advies aan jouw reisbureau, jouw luchtvaartmaatschappij of de ambassade/consulaat van het land van bestemming.

Lees zeker ook de reisadviezen op de website van FOD Buitenlandse Zaken en de brochure ‘Reis wijs'.

Je kan jouw reis ook nog registreren op TravellersOnline. Zo kan FOD Buitenlandse Zaken gemakkelijker met jou in contact komen bij een noodsituatie zoals een natuurramp, een crisis of een ernstig ongeluk.

Voor wie?
Elke Belg vanaf 12 jaar, tenzij je in het bezit bent van een geldige Kids-ID tot de leeftijd van 14 jaar en 9 maanden. Opgelet! Vanaf 15 jaar verplicht bij je te dragen!

Geldigheid?

  • 12-17 jaar: 6 jaar (uiterlijk van jongeren verandert nog)
  • 18-74 jaar: 10 jaar
  • 75+: 30 jaar (certificaten om de 10 jaar vernieuwen)

Leveringstermijn?
3 weken na jouw aanvraag

Prijs?

Hoe aanvragen?

Het stadsbestuur stuurt je een oproepingskaart.

Als je je door gezondheidsproblemen niet meer kan verplaatsen naar het stadskantoor, komt een medewerker van de dienst burgerzaken bij jouw thuis langs om de nodige documenten te ondertekenen. Je kan een huisbezoek aanvragen aan het loket, telefonisch of per mail.

Voor het vernieuwen van je identiteitskaart of het wijzigen van je adres op je identiteitskaart moet je een afspraak maken.

In bepaalde gevallen kan je ook een dringende eID aanvragen.

In de volgende gevallen moet je zelf een nieuwe eID aanvragen:

  • bij verlies, diefstal of beschadiging van de kaart
  • als jouw pasfoto niet meer gelijkend is
  • als je van naam, voornaam of geslacht verandert
  • als je na een ambtshalve afvoering opnieuw ingeschreven wordt in het bevolkingsregister

Wat moet je doen?
Je begeeft je persoonlijk naar de dienst Bevolking. Je kan geen volmacht geven aan een andere persoon. Je ondertekent de aanvraag en betaalt vooraf de kostprijs van de eID.

Drie weken later ontvang je thuis jouw PIN- en PUKcode onder gesloten omslag. Je gaat opnieuw naar de dienst Bevolking om jouw eID te af te halen. Je kan geen volmacht geven aan een andere persoon.

Voor de regelingen van een huisbezoek contacteer je dienst Bevolking via 011 70 14 14 of info.burgerzaken@sint-truiden.be

Wat meebrengen bij aanvraag?

  • Oproepingskaart
  • Recente (maximaal 6 maanden oud) en gelijkende pasfoto in kleur die voldoet aan de voorwaarden van de fotomatrix
    Opgelet! Het is belangrijk dat jouw gezicht goed zichtbaar is. Je moet recht in de lens kijken met een neutrale gezichtsuitdrukking (mond gesloten, geen glimlach).
  • Huidige eID of attest van verlies of diefstal
  • Bedrag met de bankkaart te betalen. In uitzonderlijke gevallen aanvaarden we ook cash geld.
  • Bij huisbezoek: identiteitskaart, doktersattest dat vermeldt dat je je niet kan verplaatsen en recente (maximaal 6 maanden oud) en gelijkende pasfoto in kleur die voldoet aan de normen van de fotomatrix 
    Opgelet! Het is belangrijk dat jouw gezicht goed zichtbaar is. Je moet recht in de lens kijken met een neutrale gezichtsuitdrukking (mond gesloten, geen glimlach).

Wat moet je meebrengen bij de afhaling?

Voor het afhalen van je elektronische identiteitskaart moet je een afspraak maken.

  • Huidige eID of attest van verlies of diefstal
  • PIN- en PUKcode die je thuis ontvangen hebt
  • Bij huisbezoek: bedrag cash of met de bankkaart te betalen