Bibliothecaris / informatiebeheerder - A1a-A2a - contractueel - voltijds

Het Lokaal Bestuur Sint-Truiden werkt in de volgende jaren aan de realisatie van een nieuw concept voor de bibliotheek van de 21e eeuw. Het concept heeft zes inhoudelijke basislijnen: lezen en literatuur, ontmoeting, debat en gemeenschapsvorming, kennisoverdracht en informatie, kunst en cultuur, ontwikkeling en educatie.

Om deze ambitieuze doelstelling te bereiken, vervlechten de huidige diensten van de bibliotheek en deze van het archief / cultuurbeleid zich tot een geïntegreerde afdeling. De algemene verantwoordelijkheid ligt in handen van de bibliothecaris / informatiemanager, hierbij rechtstreeks bijgestaan door de cultuurbeleidscoördinator en de coördinator bibliotheek.

Om deze nieuwe afdeling vorm te geven en het innoverende bibliotheektraject en het project rond informatiemanagement uit te rollen zijn we op zoek naar een creatieve bibliothecaris / informatiemanager die twee belangrijke expertises in zich verenigt met de nadruk op de eerste:

  • het adequaat en enthousiast omvormen van de bibliotheek naar het concept van de 21e eeuw
  • het integreren van de diensten archief / cultuurbeleid in de bibliotheek om zo te komen tot een gedegen informatiemanagement

 

Functie

  • Als bibliothecaris geef je richting aan het vernieuwde bibliotheekproject. Je bouwt het mee uit tot een landmark met bovenlokale uitstraling. Je bent voortdurend op zoek naar vernieuwing, actualisering en dynamisering van de bibliotheekwerking met speciale aandacht voor ontmoeting, innovatie en publiekswerking. Je hebt daarbij oog voor het nodige draagvlak binnen de stad en de stedelijke organisatie.
  • Je vertegenwoordigt de bibliotheek op lokale, regionale en Vlaamse platformen en in dito samenwerkingsverbanden.
  • Als documentprojectmanager ben je verantwoordelijk voor het archief & de digitale bibliotheek: relevante bronnen selecteren en integreren, gebruikersbehoeften in kaart brengen, directe contacten onderhouden met externe leveranciers en de IT-afdeling van het bedrijf, contractbeheer, parametrisering, opvolging en testen van nieuw te implementeren functionaliteiten, opvolging van vragen en ondersteuning van de platformgebruikers, opleiding en analytische rapportering (BI-dashboard) van activiteiten, communicatiestrategie over het documentatieportaal, opvolging van de technologische ontwikkelingen, enz.
  • Als archiefspecialist werk je mee aan het digitale archiveringsprogramma: ontwikkeling en implementatie van de strategie en het beleid inzake archivering of optimale benutting van de archiefcollecties, uitbouw en aansturing van de interne organisatie op dit vlak, implementatie en parametrisering van het gekozen digitale archiefsysteem, organisatie van de overdracht van archieven naar dit systeem, het uitvoeren van diagnoses en audits rond document management, sensibilisering van en advies aan de afdelingen, ondersteuning bij de verwerking van dynamisch en semi-dynamisch archief, enz.
  • In deze functie rapporteer je rechtstreeks aan de algemeen directeur.

 

Ben jij de geknipte persoon?

  • Je beschikt over een Master Archivistiek en Hedendaags Documentbeheer of een Masterdiploma Geschiedenis met verdieping in Archivistiek of gelijk door ervaring
  • Je hebt oog voor kwaliteit en durft bestaande processen kritisch te bekijken;
  • Je bent creatief en denkt out of the box.

 

Ons aanbod

  • We bieden jou een interessante en uitdagende functie aan met een bruto geïndexeerd maandsalaris van minimum 3.170,07 euro en maximum 5.252,02 euro, aangevuld met een uitgebreid pakket extralegale voordelen zoals o.a. maaltijdcheques van 7 euro, een gratis hospitalisatieverzekering, volledige terugbetaling van woon-werkverkeer met openbaar vervoer en eventueel een fietsvergoeding;
  • Thuiswerk is mogelijk;
  • Je komt terecht in een organisatie die wil inzetten op vernieuwing en wendbaarheid.

 

De procedure

  • Kandidaten met een Bachelordiploma nemen eerst deel aan een capaciteitstest. Indien je geslaagd bent, krijg je toegang tot de verdere selectie.
  • De selectie bestaat uit een schriftelijke en mondelinge proef. Ten slotte neem je deel aan een assessment.
  • Om als geslaagd te worden beschouwd, moet je minstens 50% behalen op elke selectietechniek, en 60% op het totaal van de selectie.
  • Geslaagde kandidaten komen terecht in een wervingsreserve. Deze is drie jaar geldig.

 

Interesse?
Solliciteren is mogelijk tot en met 18 april 2021. Solliciteer via talent@sint-truiden.be en bezorg ons jouw cv, motivatiebrief, recent uittreksel van het strafregister en een kopie van je diploma. Voor deze functie wordt een wervingsreserve aangelegd met een duurtijd van drie jaar.
Ook vragen over de functie, de arbeidsvoorwaarden of de selectieprocedure kan je richten aan talent@sint-truiden.be.