De voordracht van de kandidaten, hoe zit dat? (Bekendmaking)

Mevrouw Katleen Corsus, voorzitter van het gemeentelijk hoofdbureau, deelt de gemeenteraadskiezers van de gemeente Sint-Truiden mee dat de voordrachten van kandidaten digitaal kunnen worden ingediend vanaf woensdag 4 september 2024 om 9 uur tot zaterdag 14 september 2024 om 16 uur. De lijsttrekker van de kandidatenlijst moet de voordracht indienen met de webtoepassing op www.vlaanderenkiest.be.

Op zaterdag 14 september 2024 vanaf 9 uur neemt de voorzitter officieel kennis van de digitaal ingediende voordrachtsakten door een ontvangstbevestiging te sturen. De voorzitter neemt eventuele bijlagen op papier die niet digitaal samen met de voordrachtsakte zijn ingediend, in ontvangst op zaterdag 14 september 2024 van 9 uur tot 12 uur en van 13 uur tot 16 uur, op het volgende adres:
stadskantoor, Kazernestraat 13, 3800 Sint-Truiden.

Voordrachtsakten die na zaterdag 14 september 2024 om 16 uur worden ingediend, zijn niet ontvankelijk.

De lijsttrekkers kunnen ter plaatse inzage krijgen van alle ingediende voordrachtsakten en kunnen hun opmerkingen schriftelijk aan het gemeentelijk hoofdbureau meedelen. Een lijsttrekker kan een andere kandidaat mandateren om dat in zijn plaats te doen.

De voordrachtsakten liggen op de volgende dagen ter inzage in de schepenzaal van het stadskantoor:

  • op zaterdag 14 september 2024, van 9 uur tot 12 uur en van 13 uur tot 18 uur;
  • op maandag 16 september 2024, van 13 uur tot 16 uur.

Je kan voor meer info contact opnemen met Nathalie Henderix (gemeentelijke coördinator verkiezingen) via het nummer 011 70 14 10. 

Op dinsdag 17 september 2024 (26ste dag voor de verkiezingen), tussen 13 uur en 16 uur, kunnen de personen die een aanvaarde of afgewezen lijst hebben ingediend, een met redenen omkleed bezwaarschrift tegen de aanvaarding van een of meer kandidaten indienen. Bij hun afwezigheid kan ook een van de kandidaten die op een aanvaarde of afgewezen lijst staat, een dergelijk bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift wordt tegen ontvangstbewijs aan de voorzitter van het gemeentelijk hoofdbureau overhandigd.

Op donderdag 19 september 2024 (24ste dag voor de verkiezingen), tussen 14 uur en 16 uur, kunnen de personen die een aanvaarde of afgewezen lijst hebben ingediend, een memorie indienen tot betwisting van de onregelmatigheden waarmee bij de voorlopige afsluiting van de kandidatenlijst rekening is gehouden of die de dag na de afsluiting van de kandidatenlijst ingeroepen zijn. Als die onregelmatigheid te maken heeft met de onverkiesbaarheid van een kandidaat, kan een memorie worden ingediend met inachtneming van dezelfde regels. Bij hun afwezigheid kan ook een van de kandidaten die op een aanvaarde of afgewezen lijst staat, een dergelijke memorie indienen. De memorie wordt tegen ontvangstbewijs bij mevrouw Katleen Corsus, voorzitter van het gemeentelijk hoofdbureau, ingediend.

Dezelfde personen kunnen tot 16 uur op donderdag 19 september 2024 bij de voorzitter van het gemeentelijk hoofdbureau een verbeteringsakte indienen.

Het gemeentelijk hoofdbureau komt samen op donderdag 19 september 2024, om 16 uur. Tijdens die vergadering doet het gemeentelijk hoofdbureau uitspraak over de bezwaren en de neergelegde akten, en sluit het de kandidatenlijst definitief af. De personen die een lijst hebben ingediend, mogen die vergadering bijwonen. Alleen als de indieners van de lijsten niet aanwezig zijn, mogen de kandidaten die op dinsdag 17 september 2024 een bezwaarschrift hebben ingediend, of die op donderdag 19 september 2024 een memorie of een verbeteringsakte hebben ingediend, die vergadering bijwonen.

Als de verkiesbaarheid van een kandidaat betwist wordt, mogen die kandidaat en de indiener van het bezwaar in elk geval de vergadering bijwonen, hetzij persoonlijk, hetzij bij gemachtigde. Ook de getuigen die overeenkomstig artikel 77 en artikel 110 van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet zijn aangewezen, mogen op de vergadering aanwezig zijn.

Als er beroep is aangetekend bij het hof van beroep, vergadert het gemeentelijk hoofdbureau opnieuw op maandag 23 september 2024 (20ste dag voor de verkiezingen), om 18 uur. Tijdens die vergadering worden de verrichtingen uitgevoerd die wegens dat beroep waren uitgesteld.

Vanaf dinsdag 24 september 2024 (19de dag voor de verkiezingen) deelt mevrouw Katleen Corsus, voorzitter van het gemeentelijk hoofdbureau, de officiële kandidatenlijst mee aan de regelmatig voorgedragen kandidaten en eventueel aan de kiezers die hen hebben voorgedragen, als ze daarom vragen.

Op dinsdag 1 oktober 2024 (12de dag voor de verkiezingen), van 14 uur tot 16 uur, kan de lijsttrekker of de kandidaat die de lijsttrekker daartoe mandateert, een lijst van getuigen voor de stem- en telbureaus indienen bij mevrouw Katleen Corsus, voorzitter van het gemeentelijk hoofdbureau, op het volgende adres: stadskantoor, Kazernestraat 13, 3800 Sint-Truiden.

Lees het volledige kennisgevingsbericht van de voorzitter van het gemeentelijk hoofdbureau in de bijlage onderaan de pagina. In dit bericht vindt u ook de instructies voor de voordracht van de kandidaten en voor de aanwijzing van de getuigen.

Hulp nodig bij de digitale indiening van de voordrachtsakten?

Je kan hiervoor terecht bij het Agentschap Binnenlands Bestuur op T 02 553 63 70 tijdens de kantooruren.

Je kan ook een afspraak maken via het ContactCenter op het nummer 011 70 14 14 (van maandag tot vrijdag tussen 9u en 16u, op zaterdag tussen 9u en 12u) of contact opnemen met Nathalie Henderix (gemeentelijke coördinator verkiezingen) via het nummer 011 70 14 10. Je wordt dan in het stadskantoor verder geholpen.

Gerelateerd

Meer info

Nathalie Henderix, gemeentelijke coördinator verkiezingen, T 011 70 14 10

Downloads

Naar top