Aangifte overlijden in het buitenland

Als een familielid in het buitenland overlijdt, zal je de lokale overheid en de Belgische ambassade/Belgisch consulaat in het buitenland moeten verwittigen.

De lokale overheid zal de overlijdensakte opmaken. Als dit niet mogelijk is, zal de Belgische ambassade of het Belgische consulaat de akte opmaken.

Voorwaarden erkenning overlijdensakte?
De overlijdensakte door de buitenlandse overheid is enkel rechtsgeldig in België indien

 

Prijs?
In Sint-Truiden: gratis

Procedure?
Je moet de dienst burgerlijke stand van de woonplaats van de overledene verwittigen, zodat de gegevens in het bevolkingsregister kunnen aangepast worden.

Indien de overledene een Belg is, kan je als nabestaande ook vragen om van het afschrift van de buitenlandse overlijdensakte een Belgische akte te maken in de gemeente, waar de overledene zijn laatste woonplaats had. Deze akte krijgt dezelfde waarde als de akte opgesteld in het buitenland. Je hoeft dan als nabestaande later geen afschriften meer op te vragen in het buitenland.

Wat meebrengen bij aangifte?
Voor een (niet-)Belg als je een melding in het bevolkingsregister voldoende vindt:

 

Voor het aanmaken van een Belgische akte van overlijden van een Belg in de Databank Akten Burgerlijke Stand in België:

 

En in beide gevallen:

  • identiteitskaart of verblijfsvergunning overledene
  • trouwboekje overledene (indien nog ter beschikking)
  • Eventueel rijbewijs en Belgisch paspoort overledene

 

Hier vind je meer informatie over bijstand en repatriëring bij een overlijden in het buitenland.

Consulteer ook de Belgische ambassade of het consulaat van het land in kwestie.

Hier vind je meer informatie over buitenlandse akten burgerlijke stand.